تری کلسیم فسفات

تری کلسیم فسفات

کلسیم ماده‌ای معدنی و ضروری است که برای عملکردهای مختلف بدن و رشد استخوان مورد نیاز است. دریافت مقدار مناسب کلسیم به طور منظم بسیار حائز اهمیت است.

تری کلسیم فسفات چیست؟

تری کلسیم فسفات نوعی مکمل فسفات کلسیم است که برای درمان یا پیشگیری از کمبود کلسیم استفاده می شود. کلسیم در درجه اول برای سلامت استخوان ها و دندان ها حائز اهمیت است. این ماده معدنی به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات، آجیل و دانه ها و سبزیجات برگ دار و تیره یافت می شود.

تری کلسیم فسفات علاوه بر استفاده به صورت مکمل، به عنوان ماده آنتی کیک (آنتی کلوخه) در مواد غذایی پودر شده استفاده می گردد. همچنین در برخی از غذاهای فرآوری شده به عنوان افزودنی برای تقویت محتوای کلسیم به کار می‌رود.

استفاده از تری کلسیم فسفات به عنوان یک افزودنی و مکمل غذایی بی خطر تلقی می شود، اما برخی از افراد باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین ممکن است تداخلات دارویی و عوارض جانبی داشته باشد.

نام های دیگر تری کلسیم فسفات عبارتند از:

  • فسفات سه گانه کلسیم
  • فسفات استخوانی آهک
  • فسفات کلسیم
  • فواید سلامتی

فواید

کلسیم در درجه اول در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. کلسیم در کودکان و نوجوانان مهم است زیرا برای رشد و نمو استخوان به آن نیاز دارند. بزرگسالان نیر برای حفظ استحکام و سلامت استخوانها و دندانها به کلسیم نیاز دارند.

کلسیم به راحتی از طریق غذاهایی جذب می شود که به طور طبیعی سرشار از کلسیم هستند. گاهی اوقات افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند یا گیاهخوار هستند ممکن است از طریق رژیم های غذایی خود کلسیم کافی دریافت نکنند.

علائم کمبود کلسیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • مشکل حافظه
  • ناخن و استخوان شکننده

در زنان پس از یائسگی، وقتی تجزیه استخوان سریعتر از ایجاد استخوان جدید می شود، کلسیم کافی به ویژه در پیشگیری از پوکی استخوان مهم است.

عوارض جانبی احتمالی

مکمل تری کلسیم فسفات به طور کلی بی خطر تلقی می شود ، اما خطرات و اقدامات احتیاطی در این زمینه وجود دارد. گاهی اوقات تری کلسیم فسفات ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کند، مانند:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • یبوست
  • تشنگی زیاد
  • ادرار زیاد
  • کاهش اشتها

موارد منع مصرف

افرادی که باردار یا شیرده هستند و کسانی که بیماری خاصی مانند سنگ کلیه یا اختلال غده پاراتیروئید دارند باید قبل از مصرف تری کلسیم فسفات با پزشک خود صحبت کنند.
تری کلسیم فسفات می تواند جذب سایر داروها را برای بدن دشوار کند. اگر در حال حاضر دارویی مصرف می کنید، باید در مورد چگونگی تداخل آن با تری کلسیم فسفات با پزشک خود مشورت کنید.
برخی از داروهایی که ممکن است منع مصرف با تری کلسیم فسفات داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهایی که برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌شوند
  • آنتی اسیدها
  • مکمل های ویتامین D
  • آنتی بیوتیک های خاص

مقدار مصرف و نحوه تامین آن

کلسیم در بسیاری از غذاهای رایج مانند محصولات لبنی و سبزیجات برگ دار و تیره به وفور یافت می‌شود. بیشتر افراد با داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌توانند کلسیم کافی دریافت کنند.
غذاهایی که به طور طبیعی کلسیم زیادی دارند عبارتند از:

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، پنیر کوتاژ، پنیر خامه ای و ماست
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم
  • محصولات سویا مانند شیر سویا و توفو
  • ماهی مانند ماهی قزل آلا و ساردین
  • سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و برگ شلغم

مقدار مجاز توصیه شده در رژیم غذایی(RDA) برای کلسیم به میلی گرم در روز بیان می‌شود. این مقدار، به سن فرد و اینکه فرد یائسه باشد بستگی دارد:

  • نوزادان (0 تا 6 ماه) به 200 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • نوزادان (7 تا 12 ماه) به 260 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • کودکان نوپا (1 تا 3 سال) به 700 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • کودکان (4 تا 8 سال) به 1000 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • کودکان و نوجوانان (18 تا 19 سال) به 1300 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • بزرگسالان (19 تا 50 سال) به 1000 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • زنان پس از یائسگی (51 تا 70 سال) به 1200 میلی گرم در روز نیاز دارند
  • بزرگسالان بالای 70 سال به 1200 میلی گرم در روز نیاز دارند


اگر در نظر دارید مکمل تری کلسیم فسفات مصرف کنید، به یاد داشته باشید که همچنان کلسیم موجود در غذایی را که می خورید دریافت خواهید کرد. بنابراین ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند کدام دوز برای شما مناسب است.

نکاتی درباره مکمل‌های تری کلسیم فسفات

مکمل‌های تری کلسیم فسفات

تری کلسیم فسفات بهتر است همراه با غذا و یک لیوان آب کامل مصرف شود. این مکمل را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

مکمل های کلسیم در نواع مختلفی یافت می‌شوند. علاوه بر تری کلسیم فسفات، موارد زیر نیز وجود دارند:

  • کربنات کلسیم
  • سیترات کلسیم
  • گلوکونات کلسیم
  • لاکتات کلسیم

برخی از مکمل های کلسیم با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر (معمولاً با ویتامین D یا منیزیم) ترکیب می‌شوند. حتما برچسب روی مکمل را با دقت بخوانید تا ببینید آیا مکمل مورد نظر شما مواد مغذی دیگری هم دارد یا خیر.

تری کلسیم فسفات برای مصرف وگان‌ها مناسب است مگر اینکه آن را از دولومیت، پوسته صدف یا کنجاله استخوان گرفته شده باشد. مکمل های ساخته شده از این مواد علاوه بر اینکه برای وگان‌ها مناسب نیستند، ممکن است حاوی مقادیر زیادی سرب و فلزات دیگر نیز باشند.

برای آگاهی از مواد تشکیل دهنده و اینکه آیا مکمل مورد نظر شما فاقد مواد آلرژی زا است (به خصوص اگر حساسیت دارید) برچسب روی مکمل را با دقت بخوانید.

مراقب مکمل هایی باشید که ادعاهای بی اساس می کنند. هیچ مکملی نباید ادعا کند که می‌تواند بیماری ها را درمان یا پیشگیری کند.
مصرف مکمل تری کلسیم فسفات ممکن است برای برخی از افراد مهم باشد. به یاد داشته باشید، بهتر است در صورت امکان کلسیم را از منابع غذایی مانند محصولات لبنی، سبزیجات تیره، سویا و ماهی تهیه کنید، به این سبب که کلسیم از منابع غذایی بهتر از مکمل ها جذب می شود.


آیا تری کلسیم فسفات برای شما مضر است؟

تری کلسیم فسفات یک ماده افزودنی رایج در غذاها است و به عنوان مکمل غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آن برای انسان بی خطر است.
افرادی که قصد استفاده از تری کلسیم فسفات را دارند باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. برخی از شرایط پزشکی منع مصرف دارند. اگر سنگ کلیه یا بیماری کلیوی دارید یا به اختلال غده پاراتیروئید مبتلا هستید، ممکن است نتوانید تری کلسیم فسفات مصرف کنید.
برخی از داروها و مکمل ها نباید با تری کلسیم فسفات مصرف شوند. آنتی اسیدها، داروهای خاص قلب، برخی آنتی بیوتیک ها و مکمل های ویتامین D منع مصرف دارند.


تفاوت تری کلسیم فسفات با سایر مکمل های کلسیم

کلسیم اولیه مقدار کلسیم آزاد شده در هنگام هضم است که برای جذب در دسترس قرار می گیرد. فسفات کلسیم و کربنات کلسیم با 40٪ بیشترین غلظت کلسیم اولیه را دارند. سیترات کلسیم با 21 درصد، لاکتات کلسیم با 13 درصد و گلوکونات کلسیم با 9 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
برای تعیین اینکه کدام نوع از مکمل های کلسیم برای شما مناسب است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. هنگام ارزیابی تری کلسیم فسفات، حتما درباره رژیم غذایی، شرایط موجود بهداشتی و داروها خود با پزشک صحبت کنید. بهترین راه برای دریافت کلسیم کافی، مصرف غذاهای حاوی کلسیم است.

سخن پایانی

تری کلسیم فسفات یک ماده افزودنی غذایی رایج است و به عنوان مکمل غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از طریق منابع غذایی کلسیم کافی دریافت نمی کنند، ممکن است تصمیم بگیرند از مکمل کلسیم مانند تری کلسیم فسفات استفاده کنند، اما کلسیم هنگام مصرف از طریق غذا بهتر جذب می‌شود. حتما درباره مکمل ها و نیازهای فردی خود با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *