فواید ویتامین b5

ویتامین b5

ویتامین B5 که اغلب به آن اسید پانتوتنیک گفته می شود، به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. علاوه بر این، به صورت مکمل نیز موجود است. طرفداران این ویتامین ادعا می کنند که مصرف مکمل های ویتامین B5 مزایای مختلفی برای سلامتی دارد.

ویتامین B5 یکی از هشت ویتامین B است. تمام ویتامین های گروه B به شما کمک می‌کنند پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی هایی که می خورید را به انرژی تبدیل کنید. ویتامین های گروه B برای موارد زیر نیز لازم هستند:

  • پوست، مو و چشم سالم
  • عملکرد صحیح سیستم عصبی و کبد
  • دستگاه گوارش سالم
  • ساختن گلبول های قرمز که اکسیژن را به بدن منتقل می کنند
  • ایجاد هورمونهای جنسی و استرس در غدد فوق کلیوی


منابع ویتامین B5


بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین B5 این است که هر روز یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

ویتامین B5 یک ویتامین سهل الوصول است که می توان آن را در یک رژیم غذایی مناسب قرار داد. این ماده در بیشتر سبزیجات یافت می شود، مانند:

  • کلم بروکلی
  • اعضای خانواده کلم
  • سیب زمینی سفید و شیرین
  • غلات سبوس دار

سایر منابع سالم B5 عبارتند از:

  • قارچ
  • آجیل و خشکبار
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس
  • گوشت
  • ماکیان
  • محصولات لبنی
  • تخم مرغ


چه مقدار ویتامین B5 باید دریافت کنید؟

همانند اکثر مواد مغذی، میزان توصیه شده دریافت ویتامین B5 به سن هر فرد بستگی دارد. مقادیر زیر، میزان مجاز توصیه شده روزانه توسط موسسه پزشکی در ایالات متحده است.

  • نوزادان 6 ماهه و کمتر: 1.7 میلی گرم
  • نوزادان 7 تا 12 ماهه: 1.8 میلی گرم
  • کودکان 1 تا 3 ساله: 2 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 8 ساله: 3 میلی گرم
  • کودکان 9 تا 13 ساله: 4 میلی گرم
  • 14 سال یا بالاتر: 5 میلی گرم
  • زنان باردار یا شیرده: 7 میلی گرم

بر اساس اعلام مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، مصرف بیش از 5 میلی گرم ویتامین B5 در روز ممکن است خطر عوارض جانبی مانند اسهال را افزایش دهد.

فواید ویتامین b5

استفاده پزشکی

افراد برای کمک به درمان انواع شرایط و بیماری‌ها از مکمل ها و مشتقات ویتامین B5 استفاده می کنند. این شرایط عبارتند از:

  • آکنه
  • بیش فعالی
  • اعتیاد به الکل
  • آلرژی
  • آسم
  • طاسی
  • سندرم سوزش پا
  • سندرم تونل کارپ
  • بیماری سلیاک
  • سندرم خستگی مزمن
  • کولیت
  • ورم ملتحمه
  • تشنج
  • التهاب مثانه
  • شوره سر
  • افسردگی
  • درد عصب دیابتی
  • سرگیجه
  • پروستات بزرگ شده
  • سردرد
  • نارسایی قلبی
  • بیخوابی
  • تحریک پذیری
  • گرفتگی عضلات پا
  • فشار خون پایین
  • قند خون پایین
  • اسکلروز چندگانه
  • دیستروفی عضلانی
  • نورالژی
  • چاقی
  • آرتروز
  • بیماری پارکینسون
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • اختلالات تنفسی
  • روماتیسم مفصلی
  • مسمومیت سالیسیلات
  • عفونت زبان
  • التیام زخم
  • عفونت های قارچی

بر اساس گفته کلینیک مایو، در حالی که افراد برای این شرایط ویتامین B5 مصرف می کنند، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این ویتامین به بیشتر شرایط فوق کمک می کند. برای تعیین اثربخشی آن، مطالعه علمی بیشتری لازم است.


استفاده های آرایشی از B5

ویتامین B5 اغلب به محصولات پوست و مو و آرایشی اضافه می شود. دکسپانتنول، ماده شیمیایی ساخته شده از B5، در کرم ها و لوسیون های طراحی شده برای مرطوب سازی پوست استفاده می شود.

در محصولات مو، B5 می تواند به افزایش حجم و براق شدن کمک کند. همچنین گفته می شود که باعث بهبود بافت موهایی می شود که توسط رنگ یا مواد شیمیایی آسیب می بینند. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از ترکیبی حاوی پانتنول (نوعی ویتامین B5) می تواند باعث جلوگیری از کم پشت شدن مو شود. با این حال، این باعث نمی شود که موهای شما دوباره رشد کند.


مواد شیمیایی B5

ویتامین B5 می تواند برای تسکین خارش در پوست و بهبود آن در بیماری های پوستی استفاده شود، مانند:

  • اگزما
  • نیش حشرات
  • پیچک سمی
  • بثورات پوشک


از دکسپانتنول همچنین برای جلوگیری و درمان واکنشهای پوستی ناشی از پرتودرمانی استفاده شده است.

محققان همچنین در حال بررسی ماده شیمیایی پانته تین، ماده شیمیایی ساخته شده از ویتامین B5 هستند تا ببینند آیا می تواند کلسترول را کاهش دهد. یک مطالعه گزارش داده است که مصرف دوزهای روزانه پانتئین تا 16 هفته می تواند باعث کاهش LDL-C یا کلسترول بد شود. این مطالعه همچنین نشان داد که این ماده شیمیایی می تواند به کاهش خطر بیماری کرونر قلب کمک کند.


سخن پایانی

ویتامین B5 ویتامین مهمی است که در ساخت سلول های خونی و تبدیل غذا به انرژی به بدن کمک می‌کند. تا زمانی که رژیم متعادل و سالمی داشته باشید که شامل انواع غذاها باشد، بعید است هرگز از کمبود ویتامین B5 رنج ببرید و یا نیاز به استفاده از مکمل داشته باشید. گر قصد استفاده از مکمل ویتامین B5 را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *